P 817

Vogntypen kaldes også bureauvogne og blev anvendt til indlands befordring og sortering af post. Efter ca 150 år sluttede anvendelsen af bureauvogne i Danmark med åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1997. Vognene var i øvrigt ikke ejet af DSB men af P&T.

P 817 i Padborg lørdag den 4. oktober 2003.
Foto: Henrik Bang Jensen

P 817 i Padborg lørdag den 3. september 2005.
Foto: Henrik Bang Jensen

Interiør

Det store pakkepost rum i P 817 lørdag den 3. september 2005.
Foto: Henrik Bang Jensen

Plantegning over vognen

Plantegning af Postvognen

Tekniske data

LeverandørScandia
Levering1981
Maksimal hastighed160 km/h
Længde over puffere24,5 m
Bredde2,875 m
Højde4,05 m
Akselafstand17,20 + 2,50 m
Gulvhøjde1,23 m ?
VognkassematerialeStål
Tjenestevægt46,0 t
VarmesystemOliefyr